Cum comunici unui coleg ca a gresit? - despre meseria de contabil

Buna !  

De cand lucrez in domeniul financiar contabil, din 2000 si pana acum, am lucrat alaturi de multi contabili. 

Zilele astea, dupa ce am gresit un stat de salarii, mi-am dat seama, ca in meseria asta, ca sa poti sa o faci cu placere si fara frustari, ai nevoie de 2 abilitati:

- sa poti controla 

- sa fii controlat

De ce abilitati ? Adica sa fii stapan pe situatie, si sa stii cum sa reactionezi.

Hai sa-l luam pe primul - sa poti controla.

Ca si contabil, tu controlezi orice document care-ti trece prin mana, si de multe ori nu esti vazut foarte bine in companie, pentru ca mereu le ceri colegilor sa respecte niste regului:

- verifici daca factura este bine intocmita,

- verifici contractele care stau la baza facturilor primite si emise,

- verifici deconturile de cheltuieli intocmite de catre colegii tai,

- verifici cati km de benzina deconteaza fiecare,

- verifici gestiunea companiei, etc.

Din punctul meu de vedere, marea abilitate pe care trebuie sa o aiba orice contabil, este modul in care comunica unui coleg / sef / client ca a gresit, ca documentele nu sunt bine intocmite, ca nu iese gestiunea, ca a consumat prea multa benzina, etc.

Trebuie sa inveti sa vorbesti pe intelesul tuturor, si sa comunici intr-un limbaj accesibil tuturor. Dar cum sa nu te simti frustrat, cand tu le-ai repetat de 10 ori cum trebuie facut un decont, si ei tot gresesc?

Eu va propun urmatorii pasi:

- la o prima interactiune cu un nou client (poate fi intr-o firma de conta, sau pot fi colegii tai la un nou loc de munca, sau poti sa o faci si acum la actualul loc de munca), in functie de specificul companiei, faci o intalnire cu cei cu care lucrezi, si le povestesti despre contabilitate si care sunt regulile financiar-contabile. Dar nu intri in detalii complicate. Simplu si la obiect. Si, foarte important, ii intrebi pe ei, cu ce documente lucreaza, daca au intrebari, daca nu stiu sa faca ceva, daca nu stiu ce sa faca in anumite situatii. E foarte important sa-i lasi si pe ei sa vorbeasca. E important sa spunem si care sunt riscurile. Si fara limbaj de lemn, cu legi si articole, ca i-ai pierdut in 5 min. Nu cred ca o sa fie totul 100% corect, dar cel putin iti cunosti colegii/clientii, ei te stiu pe tine mai bine, si cu siguranta colaborarea cu ei va fi mult mai buna pe viitor.

- cand descoperi ca cineva a gresit, tonul cu care o spui este cel mai important. 

- repeti primul pas, la fiecare 3 luni, in care recapitulati cele mai frecvente greseli

Dar tu, cea sau cel care face contabilitate, cum inveti sa comunici greselile fara a te simti frustrat? Sunt oameni carora nu le place sa le spuna altora ca au gresit. Sau care nu-si gasesc tonalitatea potrivita. Sau care se intimideaza cand trebuie sa vorbeasca cu mai multi oameni. 

Pentru a afla ce putem face pentru a comunica mai bine, am invitat-o pe Loredanei Iacob -  Life Transformational Coach si mentor in platforma She is Mom, sa discutam despre acest subiect. 

Vezi aici interviul https://youtu.be/9mKmgGrMrE0













Comentarii

Postări populare