"Disciplina" financiara

Cand intri intr-un aeroport, trebuie sa respecti niste reguli, pe care nu le comentezi.

Cand te angajezi intr-o companie noua, te adaptezi la procedurile companie si nu comentezi.

In cazul aeroportului sunt semne peste tot. Iar in cazul angajatorului, ti se pune un teanc de hartii in brate, pe care sa le citesti si sa semnezi ca ai luat la cunostinta.

Cand devii administratorul unei companii, ai de respectat niste reguli financiar - contabile. Iti asumi o responsabilitate prin semnarea actului constitutiv. Nu este de speriat, Este doar de invatat. 


In primul rand, fie ca emiti o factura pe an, fie ca emiti 100, chiar daca nu ai venituri si doar factura de la registrul comertului, dupa eliberarea certificatului de catre Registrul Comertului, obligatiile fiscale se aplica din ziua eliberarii. Informeaza-te inainte de a incepe procesul de infiintarea a SRL-ului sau a PFA-ului  - Vezi workshopul organizat de mine aici


O sa las mai jos o lista cu lucruri de facut sau de respectat, lista ce va fi updatata daca ma mai lovesc de vreo situatie nou:

- banii companiei sunt diferiti de banii personali 
  • Daca faci cheltuieli cu cardul companiei, si cumperi bunuri si servicii pentru uzul personal, sumele vor trebui trecute in statul de salarii ca si beneficii, si se vor plati taxele aferente : CAS 25%, CASS 10%, Impozitul pe venit 10% si CAM 2.25%
  • Daca faci cheltuieli cu cardul personal, dar cumperi pentru companie, vei face urmatorii pasi: soliciti factura pe companie, faci decont cu dovada platii din cardul personal, trimiti catre contabilitate, se face o plata din contul firmei in contul tau personal.     

- daca firma se imprumuta de bani, cel mai bine este ca banii sa fie transferati din contul persoanei fizice direct in contul companiei. Regula principala de tinut minte este: compania nu poate incasa cash de la pf mai mult de 5.000 lei/zi, si nici nu poate plati catre o pf mai mult de 5.000 lei/zi, si 10.000 lei per total/zi - vezi Legea 70/2015

- daca achizitionezi ceva pe baza unei facturi proforme, dupa ce faci plata, nu uita sa ceri si factura fiscala

- incheie contracte pentru toate prestarile de servicii pe care le prestezi, sau le cumperi. Serviciile sunt considerate prestate, daca sunt insotite de un PV de receptie a serviciilor (perioada in care s-au prestat serviciile, ore, livrabile, consultanta lunara, etc.). O sa fac un articol special pentru asta

- facturile de bunuri vandute sau achizitionate, vor fi insotite de PV de receptie a bunurilor (cantitate, daca sunt in buna stare)

- daca angajezi pe cineva - aici sunt mai multe, dar nu uita de: 

  • trimiti contractul in Revisal cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii
  • trebuie sa aiba medicina muncii
  • trebuie sa aiba protectia muncii facuta
- daca ai facturi din UE ( aici intra si facebook, soft-uri, abonamente pt licente) sa le duci lunar catre contabilitate. Se depun declaratii lunare pentru achizitiile intracomunitare, indiferent cum se depun restul declaratiilor (lunar sau trimestrial)

- fiti organizati cu contractele, bonurile si facturile: 
  • contabilul va inteleg toate tranzactiile
  • tu nu te vei incarca cu lucruri de facut ( sa nu uit sa semnez contractul, sa nu uit sa cer factura, sa nu uit sa fac contract de imprumut)
- fi transparent cu toti angajatii si colaboratorii tai. Spune de la inceput ca nu incepi colaborarea fara contract semnat. Fiecare sa inteleaga ce inseamna fiecare act si contract, astfel incat sa nu zica "Eu nu am stiut".



Comentarii

Postări populare